Τεχνικές Υποστήριξης των παιδιών στο σπίτι

Γενικές Αρχές της Εκπαίδευσης
Η παροχή της γενικής παιδείας…

• Ισόρροπη ανάπτυξη σπουδών και ενδιαφερόντων.
• Όχι στη συσσώρευση γνώσεων και στην απομνημόνευση, αλλά εστίαση στην κατανόηση και ερμηνεία εννοιών, φαινομένων και διαδικασιών
Η ανάδειξη των ενδιαφερόντων του μαθητή και η καλλιέργεια δεξιοτήτων.

Γιατί μελετούν τα παιδιά;
• Για να κάνουν πρακτική άσκηση
• Για να προετοιμαστούν για κάτι που θα διδαχθούν αργότερα
• Να μάθουν να χρησιμοποιούν πηγές πληροφόρησης
• Να εμβαθύνουν σε ένα σημαντικό αντικείμενο περισσότερο, επειδή δεν επαρκούσε ο χρόνος στην τάξη

Πού μελετούν;
• Ορισμός κατάλληλου χώρου
• Χωρίς διασπαστικά ερεθίσματα
• Σταδιακή απομάκρυνση του γονέα

Πόσο μελετούν;
Ποιότητα και ποσότητα κατ’ οίκον εργασιών
• Α΄: 30’/ημέρα
• Β ΄: 30’ + 10’/ημέρα
• Γ ΄: 30’ + 20’/ημέρα
• …
• Γυμνάσιο > 2 ώρες/ημέρα

Πώς μελετούν;
Καθιέρωση σχέσεων συνεργασίας σχολείου-οικογένειας
• Ανάθεση ποιοτικών εργασιών για το σπίτι
• Για θέματα που έχουν σχέση με την καθημερινότητα του παιδιού
• Με σεβασμό του ελεύθερου χρόνου
• Με προσαρμογή στις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών
• Με άμεσο έλεγχο των εργασιών και ανατροφοδότηση

Διασφάλιση των κατάλληλων συνθηκών στο σπίτι
Συνεχής υποστήριξη, αλλά και σταδιακή απομάκρυνση

Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς;
• Να μην συμπληρώνουν τις εργασίες των παιδιών
• Να καθοδηγούν και όχι να δίνουν απαντήσεις
• Να αξιοποιούν τους τρόπους με τους οποίους μαθαίνουν καλύτερα τα παιδιά
• Να βοηθούν τα παιδιά, ώστε να οργανώνουν τη δουλειά τους
• Να ενθαρρύνουν τις καλές συνήθειες μελέτης
• Να συζητάνε με τα παιδιά
• Να συζητούν με τον εκπαιδευτικό για να λύσουν προβλήματα ή να μοιραστούν ανησυχίες
• Να εμπιστευτούν τον εκπαιδευτικό και το σχολείο

Ελληνικές έρευνες για τη μελέτη στο σπίτι
• Οι μαθητές στην Ελλάδα, από τις πρώτες ήδη τάξεις του δημοτικού, ασχολούνται πολλές ώρες με τις κατ’ οίκον εργασίες τους και υπάρχει μεγάλη εμπλοκή από τους γονείς.
• Το 10,3% των μαθητών των τελευταίων τάξεων του δημοτικού δεν μπορεί να ολοκληρώσει τις εργασίες σε κανένα μάθημα,
• ενώ το 32% δηλώνουν ότι δεν ολοκληρώνουν μόνοι τους τις εργασίες στα μαθηματικά.
• Το 44% των μαθητών Ε΄ Δημοτικού έως Γ΄ Λυκείου δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη διεκπεραίωση των κατ΄οίκων εργασιών.

Χρόνος που αφιερώνεται για τη μελέτη στο σπίτι

διαβασμα στο σπίτι 2 • Σε πρόσφατη μεγάλη έρευνα της παγκόσμιας οργάνωσης υγείας σε 35 χώρες της Ευρώπης, Η.Π.Α. και Καναδά, βρέθηκε ότι οι Έλληνες μαθητές αφιερώνουν περισσότερο χρόνο για τη μελέτη στο σπίτι σε σχέση με τους μαθητές των άλλων χωρών, σε όλες τις ηλικίες που εξετάστηκαν (11, 13 και 15 ετών).
• Η Wallis (2006, περιοδικό Time) αναφέρει ότι χώρες με χαμηλές επιδόσεις στην εκπαίδευση, όπως η Ελλάδα, η Ταϋλάνδη και το Ιράν, οι εκπαιδευτικοί αναθέτουν πολύ περισσότερες κατ’ οίκον εργασίες.

Συνεντεύξεις γονέων μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες
• «Είναι πολύ σημαντικό πρόβλημα. Βλάπτει τις σχέσεις μας. Αισθάνομαι ότι εξαιτίας των προβλημάτων στη μελέτη, έχω 10 χρόνια επιπλέον στην πλάτη… Σταμάτησα τη δουλειά για να βοηθήσω τα παιδιά. Έχω όμως πελαγώσει. Με στεναχωρεί το γεγονός ότι αν και έχω όλη τη διάθεση να βοηθήσω, δε βρίσκω ανταπόκριση.»
• «Όλο το απόγευμα το αφιέρωνα στο Σόλωνα. Ήταν πολύ κουραστικά. Δεν ήξερα αν τον βοηθούσα με τον κατάλληλο τρόπο. Από το σχολείο δεν είχα κάποια βοήθεια. Υπήρχε μεγάλος εκνευρισμός. Εγώ φώναζα και ο Σόλωνας έκλαιγε… Δημιουργούνταν ένταση στις σχέσεις, στην οικογένεια. Τον έβλεπα να παιδεύεται και στεναχωριόμουνα… Φέτος (Α’ Γυμνασίου) διαβάζουμε έξι με εφτά ώρες… μέχρι δέκα το βράδυ. Έχω αγχωθεί, γιατί φοβάμαι μήπως μείνει στην ίδια τάξη.»

Ασκήσεις διαχείρισης χρόνου
• Μαθαίνουμε στο παιδί να διαβάζει την ώρα
• Του ζητάμε να εκτιμήσει πόση ώρα χρειάζεται να κάνει συνηθισμένα πράγματα (να φάει μεσημεριανό, να πάει στο σχολείο, να πλύνει τα δόντια, να μελετήσει Γλώσσα, να δει τηλεόραση, να κοιμηθεί το βράδυ, κτλ.).
• Του ζητάμε να περιγράψει με λεπτομέρεια τη δουλειά που έχει να κάνει, προτού κάνει οποιαδήποτε εκτίμηση.
• Του ζητάμε να χρονομετρήσει τα παραπάνω και να βρει την απόκλιση.
• Στην αρχή ξεκινάμε με 2-3 δραστηριότητες και καθώς μαθαίνει να εκτιμά σωστά, τις εμπλουτίζουμε.
• Φοράει ρολόι που χτυπά ανά ώρα. Του ζητάμε να σκεφτεί τι έκανε στο προηγούμενο χτύπημα.

Πώς μπορεί να βοηθήσει ένα χώρος μελέτης
• Συχνές επαναλήψεις – αξιοποίηση του χρόνου
• Αναγνωρίζει την αξία του ελεύθερου χρόνου για παιχνίδι
• Εξατομικευμένο πρόγραμμα για τα παιδιά που δυσκολεύονται
• Εξηγεί στους γονείς τις απαιτήσεις του προγράμματος
• Δείχνει τρόπους για να μαθαίνουν τα παιδιά πιο εύκολα
• Αναπτύσσει σχέσεις συνεργασίας με την οικογένεια

Συνεργασία κέντρου-οικογένειας και ομάδες γονέων
Βασικές αρχές συνεργασίας
• Από τη συνεργασία προκύπτουν σημαντικά οφέλη για όλους.
• Σχεδόν όλοι οι γονείς ενδιαφέρονται για τη μαθησιακή ανάπτυξη των παιδιών τους.
• Συχνά οι γονείς θέλουν να βοηθήσουν, αλλά δεν ξέρουν το σωστό τρόπο.

Στρατηγικές για να οργανώνω καλύτερα τη δουλειά μου

  • Καθιέρωση ρουτίνας
    • Πίνακας καθηκόντων : Ο μαθητής ή ο εκπαιδευτικός καταγράφει τις εργασίες που ανατίθενται σε ένα ειδικό τετράδιο.
    • Χρονοδιάγραμμα μελέτης : Πότε θα αρχίσω, το έχω να κάνω, ποια σειρά θα ακολουθήσω, πότε πρέπει να τελειώσω.
    • Οπτικές νύξεις : Χρωματιστά τετράδια, συνδετήρες, σελιδοδείκτες.

Πίνακας καθηκόντων

διαβασμα στο σπιτι 3Συγκεντρώνω στο γραφείο μου τα βιβλία και τα υλικά που χρειάζομαι για αύριο, σύμφωνα με το πρόγραμμα.
Επιλέγω τη σειρά των εργασιών με την οποία θα ασχοληθώ.
Ορίζω ένα χρονοδιάγραμμα.
Κάθε εργασία που τελειώνω την τοποθετώ στα αριστερά μου και στη συνέχεια στην τσάντα.
Στο τέλος ετοιμάζω την τσάντα μου για την επόμενη ημέρα.
Στην προσπάθειά μας να διευκολύνουμε την επικοινωνία μεταξύ γονιών και κέντρου, καθιερώσαμε το τετράδιο επικοινωνίας. Είναι πολύ σημαντικό να ελέγχεται καθημερινά αυτό το τετράδιο, για να ενημερώνεστε έγκαιρα για οτιδήποτε έχει σχέση με το παιδί σας.

Οπτικό υλικό
Σνφμύωα με μαι έυρενα στο Πμανιπσητετο του Κμτρπιαιζ, δεν πζαιει ρλόο με τι σρειά είναι τοθοπεμέτενα τα γτάμαμρα μσέα σε μία λξλέη, αεκρί το πώτρο κια το ταελείτυο γάμρμα να ενίαι στη στωσή θσέη. Τα υλοπιόπα μροπούν να ενίαι σε τχίυεας θιέεσς και να μροπετίε να τις δαβαιάεστε χρωίς πλβημόρα. Ατυό γνίταει γαιτί ο απρώνθονις εκέγλφοας δεν δαεβζιάι γάμρμα γάμρμα κθάε λξηέ αλλά την λξηέ σαν σνύλοο. Ατίπτσυεο ε;

Στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων
1. Διαβάζω προσεκτικά το πρόβλημα
2. Χωρίζω γνωστούς από αγνώστους
3. Δραματοποιώ ή σχεδιάζω το πρόβλημα
4. Μικραίνω τους αριθμούς αν χρειάζεται
5. Δοκιμάζω έναν τρόπο επίλυσης
6. Αναρωτιέμαι για το αποτέλεσμα

Τι μπορεί να κάνει ο κάθε γονέας;

parents look books with children
• Ακόμη κι αν δε μπορείτε να κάνετε τίποτε από τα παραπάνω, υπάρχουν ορισμένες κινήσεις που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί σας:
• Ρωτάτε το παιδί σας καθημερινά πώς πέρασε τη μέρα του στο σχολείο.
• Δηλώστε την πίστη σας στην αξία της εκπαίδευσης.
• Διαβάστε μαζί παραμύθια κάθε βράδυ.
• Δώστε πρώτοι τα παραδείγματα και μην ξεχνάτε ότι τα παιδιά μαθαίνουν πολλά πράγματα, ακόμη και όταν δε μας βλέπουν.

«Όταν νόμιζες ότι δεν κοιτούσα…»

Όταν νόμιζες ότι δεν κοιτούσα, σε είδα να φτιάχνεις για μένα το αγαπημένο μου γλυκό, και έμαθα ότι μικρά πράγματα μπορεί να έχουν ξεχωριστή σημασία στη ζωή.

Όταν νόμιζες ότι δεν κοιτούσα, σε παρακολουθούσα, και έμαθα τα περισσότερα «μαθήματα ζωής», εφόδια για να γίνω καλύτερο και παραγωγικότερο άτομο όταν μεγαλώσω.

Όταν νόμιζες ότι δεν κοιτούσα, σε είδα να κρεμάς τη ζωγραφιά μου στο ψυγείο, και αμέσως ήθελα να ζωγραφίσω την επόμενη.

Όταν νόμιζες ότι δεν κοιτούσα, ενώ ήσουν θυμωμένη με συμβούλεψες ήρεμα και απλά για να καταλάβω το γιατί, κι έτσι έμαθα ότι ο διάλογος και η επικοινωνία είναι σημαντικά ακόμη κι όταν τα πράγματα είναι δύσκολα.

Όταν νόμιζες ότι δεν κοιτούσα, σε είδα να φτιάχνεις φαγητό για κάποιο φίλο που ήταν άρρωστος, και έμαθα ότι όλοι μας πρέπει να νοιαζόμαστε και να φροντίζουμε ο ένας τον άλλον.

Όταν νόμιζες ότι δεν κοιτούσα, σε είδα να φροντίζεις το σπίτι και όσους ζούμε σε αυτό, και έμαθα ότι πρέπει να εκτιμάμε ό,τι μας προσφέρεται.

Όταν νόμιζες ότι δεν κοιτούσα, σε είδα να φροντίζεις ένα αδέσποτο γατάκι, και έμαθα ότι είναι καλό να είσαι ευγενικός με τα ζώα.

Όταν νόμιζες ότι δεν κοιτούσα, ένιωσα ότι νοιαζόσουν, και ήθελα να γίνω καλύτερος.

Όταν νόμιζες ότι δεν κοιτούσα, σε είδα να κλαις, και έμαθα ότι κάποια πράγματα στη ζωή πληγώνουν αλλά έχεις δικαίωμα να είσαι στενοχωρημένος.

Όταν νόμιζες ότι δεν κοιτούσα, σε είδα να αναλαμβάνεις τις ευθύνες ακόμα κι όταν οι καταστάσεις ήταν δύσκολες, και έμαθα ότι πρέπει να είμαι υπεύθυνο άτομο.