Επιστημονικοί Συνεργάτες

Μία πλήρης ομάδα εξειδικευμένων επιστημόνων συνεργάζεται, αναλύει και σχεδιάζει τα εκπαιδευτικά προγράμματα.Διαβάστε Περισσότερα


Κατ' οίκον Διδασκαλία

Το κέντρο μας σε ειδικές περιπτώσεις παρέχει υπηρεσίες κατ’ οίκον από ειδικευμένο προσωπικό που έχει εκπαιδευτεί και εργαστεί σε προγράμματα παρέμβασης στο σπίτι.
Διαβάστε Περισσότερα


Θερινό "Σχολείο"

Τα προγράμματά ξεκινούν από τις 15 Ιουνίου έως και τις 31 Ιουλίου με καθημερινή απασχόληση (εκτός Σαβ/κου) από τις 08:00 π.μ. έως τις 14:00 μ.μ.
Διαβάστε Περισσότερα


Άρθρα

Διαβάστε τα Άρθρα μας.Διαβάστε Περισσότερα

Συνεργαζόμαστε με όλα τα Ασφαλιστικά Ταμεία


ΠΑΙΣ ΤΕΣΤ

ΠΑΙΣ ΤΕΣΤ
Το τεστ που ανιχνεύει τον αυτισμό από την ηλικία των 2 ετών!

Μία νέα αναπτυξιακή δοκιμασία, η δοκιμασία «παĩς», έρχεται για να διευκολύνει τη διάγνωση παιδιών με διαταραχές αυτιστικού φάσματος ήδη από τα δύο πρώτα χρόνια ζωής.

Σε ποια παιδιά απευθύνεται η νέα δοκιμασία «παĩς»;
Σε παιδιά ηλικίας 18 μηνών έως 4 ετών που δεν έχουν τις αναμενόμενες για την ηλικία τους επικοινωνιακές δεξιότητες ή που καθυστερούν να μιλήσουν. Είναι γνωστό ότι οι επικοινωνιακές ικανότητες εξελίσσονται και εμπλουτίζονται ποιοτικά και ποσοτικά με ταχύτατο ρυθμό τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού. Είναι λοιπόν πιθανό, ένα φυσιολογικό παιδί μικρής ηλικίας με αργό ρυθμό εξέλιξης να μην έχει ακόμα κατακτήσει πλήρως τις επικοινωνιακές δεξιότητες για την ηλικία του. Πότε όμως αυτή η καθυστέρηση ή διαταραχή της επικοινωνίας αποτελεί πρώιμο σημάδι αυτισμού; Η σωστή, λοιπόν, ανίχνευση επικοινωνιακών διαταραχών τα πρώτα χρόνια της ζωής είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί σε περίπτωση που υπάρχει αυτισμός, η πρώιμη παρέμβαση μπορεί να βοηθήσει εξαιρετικά το παιδί.

Τι περιλαμβάνει;
Η Πρότυπη Αναπτυξιακή Δοκιμασία Ανίχνευσης Διαταραχών Επικοινωνίας «παĩς» αποτελείται από τρία τμήματα:
Α. Ειδικό ερωτηματολόγιο που απευθύνεται στους γονείς και συμπληρώνεται από τους ίδιους.
Β. Επιλεγμένες ερωτήσεις που θέτει στους γονείς ο εξεταστής με συγκεκριμένο τρόπο και
Γ. Πρακτική δοκιμασία την οποία χορηγεί ο εξεταστής στο παιδί.

Το τελικό αποτέλεσμα προκύπτει από μια σύνθετη εξίσωση που λαμβάνει υπόψη τα αποτελέσματα και των τριών τμημάτων της Αναπτυξιακής Δοκιμασίας Επικοινωνίας «παĩς», καθώς και τη χρονολογική ηλικία του εξεταζόμενου παιδιού.
Η προγνωστική Αξία της Δοκιμασίας «παĩς» είναι σημαντική καθόσον όταν ένα παιδί έχει ανιχνευθεί από τη δοκιμασία ότι εμφανίζει διαταραχές επικοινωνίας αυτιστικού φάσματος, η πιθανότητα να είναι πράγματι έτσι είναι 93.5%. Αντίθετα η πιθανότητα ένα παιδί να εμφανίζει διαταραχές επικοινωνίας αυτιστικού φάσματος όταν δεν έχει ανιχνευθεί θετικά από τη δοκιμασία είναι μόλις 3.1%. Αυτό σημαίνει ότι είναι σχεδόν 30 φορές μεγαλύτερη η πιθανότητα ένα παιδί να έχει ανιχνευθεί θετικά παρά αρνητικά, με αποτέλεσμα να μην ανησυχεί άδικα τους γονείς χωρίς να υπάρχει λόγος.
Η Αναπτυξιακή Δοκιμασία Επικοινωνίας «παĩς» που κυκλοφορεί από το Μάρτιο του 2016 στη χώρα μας, χορηγείται από ειδικούς θεραπευτές μετά από ειδική εκπαίδευσή τους.

"Θεραπεύεται" ο αυτισμός ;

“Θεραπεύεται” ο αυτισμός;

“Θεραπεύεται” ο αυτισμός; Μπορούν ορισμένα παιδιά να ξεπεράσουν αυτή την νευροαναπτυξιακή διαταραχή και να μη διαγιγνώσκονται πλέον με διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ);
Ορισμένα νήπια τα οποία διαγνώστηκαν με “ήπια αυτιστικά στοιχεία” φαίνεται να ξεπέρασαν τα συμπτώματα, αλλά τα περισσότερα εξ αυτών εξακολουθούν να δυσκολεύονται στην κοινωνική επικοινωνία, τη γλώσσα και τη συμπεριφορά.
Αυτά κατέδειξε νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο Journal of Child Neurology και βασίστηκε στα δεδομένα 569 παιδιών που διαγνώστηκαν στο Κολέγιο Ιατρικής Άλμπερτ Αϊνστάιν, στη Νέα Υόρκη.
«…Τα 569 παιδιά των οποίων τα στοιχεία μελετήθηκαν ήταν όλα κάτω των τριών ετών και το κοινό ότι όλα είχα ήπια συμπτώματα χαρακτηριστικά του φάσματος, όμως κανένα εξ αυτών δεν είχε πάρα πολύ σοβαρές διαταραχές. Τέσσερα χρόνια μετά 38 από αυτά τα παιδιά δεν ανταποκρίνονταν πια στα διαγνωστικά κριτήρια…» δήλωσε η επικεφαλής της μελέτης Δρ. Lisa Shulman.
Η Δρ. Lisa Shulman και η ομάδα της διαπίστωσαν ότι τα 38 παιδιά “ξεπέρασαν” τα συμπτώματα αυτισμού, “θεραπεύτηκαν”, αλλά στα περισσότερα εξ αυτών εντοπίστηκαν άλλα προβλήματα συμπεριλαμβανομένων μαθησιακών δυσκολιών, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) και αγχώδεις διαταραχές.
Αυτές δεν είναι οι πρώτες περιπτώσεις όπου παρουσιάζεται “θεραπεία” του αυτισμού. Οι ειδικοί γνωρίζουν εδώ και δεκαετίες πως μία μικρή ομάδα παιδιών που είχαν διαγνωσθεί με Διαταραχές του Φάσματος του Αυτισμού έδειξαν να το ξεπερνούν.
— Γιατί άλλαξαν τα δεδομένα σε αυτά τα παιδιά;
Απαντώντας στην ερώτηση, τι λειτούργησε καλύτερα για αυτά τα παιδιά η Δρ. Shulman, απάντησε πως «…ένα ενδεχόμενο είναι να έγινε λανθασμένη αρχική διάγνωση. Είναι επίσης πιθανό ότι ορισμένα παιδιά ανταποκρίθηκαν στη θεραπεία που στόχευε στην υποστήριξη της ανάπτυξής τους».
«….Τα 569 παιδιά της μελέτης διαγνώστηκαν πριν την ηλικία των τριών ετών. Αυτό που μοιάζει με αυτισμό στην ηλικία των δύο ετών, μπορεί να αρχίσει να διαφοροποιείται όσο το παιδί μεγαλώνει», εξήγησε η Δρ. Shulman.
«…Για παράδειγμα ένα παιδί δύο ετών μπορεί όντως να έχει μία αγχώδη διαταραχή αλλά τα παιδιά σε αυτή την ηλικία απλά δεν μπορούν να εκφράσουν τι είναι αυτό που νιώθουν κι έτσι αυτό γίνεται ξεκάθαρο όσο το παιδί μεγαλώνει.
Από την άλλη, η πρώιμη θεραπευτική παρέμβαση μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με αυτισμό να “οικοδομήσουν” τις κοινωνικές και λεκτικές τους ικανότητες και να βελτιώσει σημαντικά τα θέματα συμπεριφοράς που έχουν. Έτσι τα μικρά παιδιά που ανταποκρίνονται μπορεί απλά να μην πληρούν πια τα κριτήρια αυτισμού».
Για τον λόγο αυτό η πρώιμη παρέμβαση θεωρείται πάρα πολύ σημαντική.
«…Πιστεύω ότι υπάρχει μία ομάδα παιδιών που πιθανότατα δεν θα είχαν ποτέ αυτισμό και υπάρχουν και ορισμένα τα οποία ανταποκρίθηκαν στην πρώιμη παρέμβαση», δηλώνει η Δρ. Shulman.

Το παιδί μου δεν θέλει να κάνει μπάνιο

Κάντε συμβιβασμούς σχετικά με την ώρα και τον χώρο της καθαριότητας

Προσπαθήστε να συμβιβαστείτε με το παιδί σας για τα ζητήματα του χώρου όπου του αλλάζετε τις πάνες (στον καναπέ ή όρθιο) ή για την ώρα που το πλένετε. Να είστε ελαστικοί, έτσι ώστε το παιδί σας να μην αναγκαστεί να χάσει μια αγαπημένη του δραστηριότητα, μόνο και μόνο επειδή θέλετε να το πλύνετε μια συγκεκριμένη ώρα.

Αφήστε το να συμμετάσχει στη διαδικασία

Βοηθήστε το παιδί σας να παίξει ενεργό ρόλο στη διαδικασία του μπάνιου ή της αλλαγής της πάνας. Ζητήστε του να σας φέρει ό, τι μπορεί να κουβαλήσει (ανάλογα με την ηλικία, το επίπεδο δεξιοτήτων και την ικανότητά του να υπακούει σε οδηγίες). Αφήστε το να διαλέξει ένα αγαπημένο παιχνίδι ή μια αγαπημένη πετσέτα για παράδειγμα, για να το κάνετε να νιώσει πως έχει κάποιον έλεγχο στη διαδικασία του μπάνιου.

Προετοιμάστε το

Ενημερώστε το από πριν ότι πρόκειται να το κάνετε μπάνιο, έτσι ώστε να μειώσετε τη σφοδρότητα της μετάβασης από το παιχνίδι στην καθαριότητα. Πείτε του: «Όταν χτυπήσει το ρολόι, σημαίνει ότι είναι ώρα για την μπανιέρα» ή «Σε μερικά λεπτά θα αλλάξουμε την πάνα σου» ή «Μόλις τελειώσουμε το βιβλίο αυτό, θα είναι ώρα για το μπάνιο σου».

Συγκεντρώστε ό, τι χρειάζεστε προτού ξεκινήσετε

Αν το παιδί σας είναι πολύ μικρό για να σας βοηθήσει στην προετοιμασία, σιγουρευτείτε ότι έχετε έτοιμο ό, τι θα χρειαστείτε πριν ξεκινήσετε το μπάνιο του. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγετε άσκοπες καθυστερήσεις και μειώνετε στο ελάχιστο τον εκνευρισμό και για τις δύο πλευρές.

Να έχετε θετική στάση

Το παιδί σας θα αντιληφθεί αμέσως τον τόνο της φωνής σας, αν του αναγγείλετε ότι έφτασε η ώρα του μπάνιου σαν να επρόκειτο για κάτι ιδιαίτερα σοβαρό. Αν ακούγεστε ανήσυχοι ή αγχωμένοι, του μεταδίδετε το μήνυμα ότι αυτό που το περιμένει πρέπει να είναι τόσο τρομερό όσο φαντάζεται. Η στάση σας είναι μεταδοτική, γι’ αυτό λοιπόν φροντίστε να είναι αυτή που θέλετε να μιμηθεί το παιδί σας.

Πώς να λύσετε το πρόβλημα

Παραμείνετε ήρεμοι και αγνοήστε τη φασαρία

Η ήρεμη διάθεση είναι μεταδοτική σε κάθε συναναστροφή με το παιδί σας, όταν αυτό είναι αναστατωμένο. Αν δεν δώσετε σημασία στη φασαρία που κάνει, θα μάθει ότι με τη φασαρία δεν έχει καμιά δύναμη πάνω σας. Και αυτό ακριβώς είναι που θέλει όταν αντιστέκεται στην καθαριότητα. Πείτε στον εαυτό σας: «Ξέρω πως το παιδί μου χρειάζεται αλλαγή πάνας ή μπάνιο. Αν δεν δώσω σημασία στις φωνές του, θα κάνω αυτό που πρέπει να κάνω γρηγορότερα και πιο αποτελεσματικά.

Διασκεδάστε το

Αποσπάστε την προσοχή του μιλώντας, παίζοντας, λέγοντάς του ποιηματάκια ή τραγουδάκια. Προτείνετέ του να τραγουδήσει μαζί σας ή πείτε του: «Για να δούμε, μπορεί να βουλιάξει το βαρκάκι;». Αν το παιδί σας είναι πολύ μικρό για να συμμετάσχει, αρκεστείτε στον μονόλογο.

Ενθαρρύνετε το παιδί σας να βοηθήσει και επαινέστε το

Ζητήστε του να πλύνει μόνο του την κοιλιά του, να τριφτεί με σαπούνι ή να ανοίξει των πάνα (αν ο χρόνος το επιτρέπει), έτσι ώστε να του δώσετε την αίσθηση ότι συμμετέχει και ότι ασκεί κάποιον έλεγχο πάνω στην προσωπική του υγιεινή. Επαινείτε ακόμα και το παραμικρό σημάδι συνεργασίας εκ μέρους του και παροτρύνετέ το να συνεχίσει. Όσο περισσότερο το επιβραβεύετε, επειδή συμπεριφέρεται όπως θα θέλατε, τόσο συχνότερα θα επαναλαμβάνει την καλή συμπεριφορά του, για να κερδίσει την επιβράβευσή σας. Πείτε του: «Τι ωραία που βάζεις το σαμπουάν στα μαλλιά σου» ή «Τι ωραία που κάθεσαι στην μπανιέρα» ή ακόμα «Μπράβο που ξάπλωσες τόσο ήσυχα για να σου αλλάξω πάνα».

Εφαρμόστε έναν κανόνα

Πληροφορήστε το παιδί σας ότι μόλις κάνει κάτι που πρέπει (μπάνιο, για παράδειγμα), μπορεί να ασχοληθεί με κάτι που του αρέσει (να διαβάσετε μια ιστορία). Πείτε: «Μόλις τελειώσουμε το μπάνιο, θα διαβάσουμε μια ιστορία» ή «Μόλις τελειώσουμε, τότε μπορείς να παίξεις».

Να ολοκληρώνετε ό, τι έχετε ξεκινήσει

Δείξτε αποφασιστικότητα στην ολοκλήρωση της διαδικασίας καθαρισμού παρά τις κλοτσιές, τα κλάματα και τις φωνές. Όταν βλέπει το παιδί σας ότι όλα αυτά δεν πρόκειται να σας εμποδίσουν να το καθαρίσετε, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει να καταλάβει ότι θα τελειώσετε γρηγορότερα αν προβάλει λιγότερη αντίσταση.

Επαινέστε το μόλις τελειώσετε

Πείτε του πόσο όμορφο είναι και πόσο ωραία μυρίζει. Ζητήστε του να κοιταχτεί στον καθρέφτη, αυτό θα του θυμίσει τον λόγο που είναι απαραίτητο το μπάνιο και η αλλαγή πάνας. Αν μάθει να είναι περήφανο για την εμφάνισή του, θα θεωρήσει προτεραιότητα την καθαριότητα.

Τι δεν πρέπει να κάνετε

Μην απαιτείτε την συνεργασία του

Μόνο και μόνο επειδή το απαιτείτε από το παιδί σας να μείνει ήσυχο όσο του αλλάζετε πάνα, δεν σημαίνει και ότι θα σας υπακούσει. Το μόνο που θα καταφέρετε, αν το παίξετε σκληροί, θα είναι να μάθει και το ίδιο να το παίζει σκληρό.

Μην κάνετε επώδυνη τη διαδικασία της καθαριότητας

Προσπαθήστε να κάνετε τη διαδικασία της καθαριότητας όσο πιο ευχάριστη γίνεται. Έχετε πρόχειρες πετσέτες για να σκουπίζει τα μάτια του, φέρτε το νερό στη θερμοκρασία που πρέπει, τυλίξτε το μ’ ένα μπουρνούζι μόλις τελειώσετε κτλ.

Μην αποφεύγετε την καθαριότητα

Το γεγονός ότι το παιδί σας αντιστέκεται, δε σημαίνει ότι πρέπει να υποχωρήσετε. Η αντίσταση στο πρόγραμμα καθαριότητας μπορεί να καταπολεμηθεί με την επιμονή, την εξάσκηση και την υπομονή.

Επικοινωνία

Στοιχεία Επικοινωνίας